Skip to main content

KRISHANTERING

Hantera kriser effektivare och bli mer motståndskraftig.

MED RÄTT KRISHANTERING KAN DIN ORGANISATION GÅ STARKARE UR EN KRIS

Om oss

Kriser kan snabbt uppstå av en eller flera incidenter, vilket kan innebära stora konsekvenser för din organisation. Avbrott i verksamheten, skadat förtroende eller problem som påverkar hela organisationen kan både vara kostsamma och tidskrävande att åtgärda.

En kris kan komma i många former och storlekar, men kännetecknas ofta av osäkerheter och avsaknad av information och fakta, behov av att fatta snabba beslut och vidta åtgärder under tidspress. Men genom strukturerad krishantering kan detta hanteras, konsekvenser minimeras och ökad motståndskraft uppnås. Vår metod för hantering av kriser baseras på vetenskaplig grund för beslutsfattning under tidskritiska förhållanden med osäkerheter i rådande lägesbild. Metoden är välbeprövad och följer också den internationella standarden ISO 22320 för krishantering. Genom att kombinera vår krishanteringsmetod med att öva beslutsfattare och din krisledningsorganisation i olika scenarion, står du och din organisation väl förberedd om en kris inträffar.

HUR VI KAN HJÄLPA TILL

Vi hjälper dig att utveckla effektiv och strukturerad förmåga att hantera kriser så att din organisation har god beredskap för oönskade händelser och kriser oavsett allvarlighetsgrad. Vi säkerställer att krishanteringsplaner är harmoniserade med din incident- och kontinuitetshantering. Om en kris uppstår kan våra kompetenta krisledningsexperter hjälpa till med aktiv krisledning och beslutstöd. Efter en kris så kan vi fortsätta hjälpa till med analys, utvärdering och stöd i förändringsarbete.

Oavsett storlek på din organisation och verksamhet kan vi ta ett helhetsgrepp och effektivisera och förenkla ditt risk- och säkerhetsarbete. Därför erbjuder vi tjänster inom riskhantering, incidenthantering, krishantering och kontinuitetshantering, vilket tillsammans bildar en sammankopplad kedja av processer för motståndskraft och robusthet i din organisation.

Kontakta oss

UTVALDA TJÄNSTER INOM KRISHANTERING

FÖRE: FÖRBEREDELSER OCH BEREDSKAP
  • Utforma och implementera krishanteringsplaner – förbättra krisledning och krishantering
  • Identifiera kritiska verksamhetsprocesser och beroenden – förebygga kriser och dess konsekvenser
  • Utvärdera befintlig krishantering – ta fram rekommendationer för förbättring
  • Utföra utbildning och övning – implementera krishanteringsplaner och utveckla krisledningsorganisationens förmåga
  • Utföra workshops i krisledning och lägesbild – stärka beslutsfattande vid kris
  • Kravställning av digitala krishanterings- och krisledningsverktyg – säkerställa att din organisation implementerar de mest effektiva och anpassade digitala lösningarna för krishantering
UNDER: KRISLEDNING OCH KRISHANTERING
  • Aktiv krisledning – rådge och förstärka din krisledningsorganisation
  • Besluts- och metodstöd till krisledning – stödja krisledning med processer och verktyg för underlätta beslutsfattande och planering under krisledning
EFTER: UTVECKLA KRISLEDNINGSFÖRMÅGA
  • Post krisanalys – skapa insikter om kriser orsaker, påverkan och faser
  • Utvärdering av krishantering – identifiera styrkor och utvecklingsbehov och ta fram rekommendationer för förbättring
  • Stöd i förändringsarbete – säkerställa att erfarenheter omhändertas och öka organisationens motståndskraft och robusthet

INCIDENT, KRIS OCH KONTINUITET – VAD ÄR VAD

Incidenter

är ofta mindre allvarliga händelser som kan hanteras med ordinarie rutiner och resurser i organisationen, incidenter har vanligtvis begränsad inverkan på verksamheten.

Kriser

är allvarligare händelser som kräver särskild ledning och resurser som normalt inte finns organiserad i den vanliga organisationsstrukturen. Det hanteras genom att tillse att det finns en utsedd krisledningsorganisation som har till uppgift att hantera kriser.

Kontinuitet

handlar om förmågan att upprätthålla kritisk verksamhet i organisationen på tolerabel nivå under en störning, avbrott eller kris intill att ordinarie processer är återställda och verksamheten kan återgå till normalläge.

Relaterade tjänster