Skip to main content

KONTINUITETSHANTERING – BUSINESS CONTINUITY MANAGEMENT

Din kritiska verksamhet måste fungera även vid störningar, avbrott och kriser.

ETT PROGRAM FÖR KONTINUITETSHANTERING FÖR HELA DIN ORGANISATION

Om oss

Hur säkerställer du och din organisation att er kritiska verksamhet kan fortsätta vid störningar, avbrott eller vid en längre kris? Kontinuitetshantering är nyckeln till att säkerställa att din kritiska verksamhet kan fortsätta fungera på fördefinierad acceptabel nivå under störningar och avbrott.

I en värld där osäkerheter och oväntade händelser blir alltmer vanliga är det avgörande att vara förberedd, så att kritisk och därmed viktig verksamhet kan fortsätta bedrivas vid allvarliga störningar för att kunna säkra intäkter och uppnå målsättningar trots påverkan.

Genom att följa en systematisk och strukturerad process för kontinuitetshantering enligt den internationella standarden ISO 22301 kan din organisation minska risker och konsekvenser av störningar, samtidigt som ni ökar er förmåga att stå emot och effektivt återgå till ordinarie verksamhet efter en störning. Processen består av förebyggande och aktiva åtgärder som omfattar från analys och riskbedömning, till framtagande av styrdokument, implementering, test, genomförande och utveckling. Kontinuitetshantering ger dig och din organisation förutsättningar till att minska störningsperioder, minimera ekonomiska förluster och möjlighet att säkra intäkter och uppnå strategiska målsättningar.

HUR VI KAN HJÄLPA TILL

Vi hjälper dig att utveckla effektiv kontinuitetshantering för att säkerställa att din kritiska verksamhet kan fortsätta även under de mest utmanande omständigheterna. Vi identifierar din kritiska verksamhet, kartlägger risker och beroenden. Baserat på din organisations förutsättningar, internationella standarder och vår analys tar vi fram helomfattande kontinuitetsprogram omfattande policy, strategier, kontinuitetsplaner och metoder för revidering och granskning av kontinuitetshanteringen.

Oavsett storlek på din organisation och verksamhet kan vi ta ett helhetsgrepp och effektivisera och förenkla ditt risk- och säkerhetsarbete. Därför erbjuder vi tjänster inom riskhantering, incidenthantering, krishantering och kontinuitetshantering, vilket tillsammans bildar en sammankopplad kedja av processer för motståndskraft och robusthet i din organisation.

Kontakta oss

UTVALDA TJÄNSTER INOM KONTINUITETSHANTERING – BUSINESS CONTINUITY MANAGEMENT

  • Identifiera kritiska verksamhetsprocesser och beroenden – förebygga störningar och dess konsekvenser
  • Utforma och implementera policy och kontinuitetsplaner – utveckla och stärka organisatorisk förmåga att förebygga och hantera störningar och avbrott i verksamheten
  • Genomföra analys av affärspåverkan (Business Impact Analysis, BIA) – bedöma de potentiella effekterna av ett avbrott på kritiska verksamheter till följd av en katastrof, olycka eller nödsituation
  • Genomföra riskbedömning – identifiera, analysera och utvärdera risker som kan skapa störningar eller avbrott i verksamheten
  • Utvärdera befintlig kontinuitetshantering – ta fram rekommendationer för förbättring
  • Utföra utbildning och workshops – implementera kontinuitetshanteringsplaner och stärka beslutsfattande vid störningar i verksamheten
  • Utvärdering av kontinuitetshantering – identifiera styrkor och utvecklingsbehov och ta fram rekommendationer för förbättring
  • Stöd i förändringsarbete – säkerställa att erfarenheter omhändertas och öka organisationens motståndskraft och robusthet
  • Kravställning av digitala kontinuitets-hanteringsverktyg – säkerställa att din organisation implementerar de mest effektiva och anpassade digitala lösningarna för kontinuitetshantering

INCIDENT, KRIS OCH KONTINUITET – VAD ÄR VAD

Incidenter

är ofta mindre allvarliga händelser som kan hanteras med ordinarie rutiner och resurser i organisationen, incidenter har vanligtvis begränsad inverkan på verksamheten.

Kriser

är allvarligare händelser som kräver särskild ledning och resurser som normalt inte finns organiserad i den vanliga organisationsstrukturen. Det hanteras genom att tillse att det finns en utsedd krisledningsorganisation som har till uppgift att hantera kriser.

Kontinuitet

handlar om förmågan att upprätthålla kritisk verksamhet i organisationen på tolerabel nivå under en störning, avbrott eller kris intill att ordinarie processer är återställda och verksamheten kan återgå till normalläge.

Relaterade tjänster