Skip to main content

INCIDENTHANTERING

Hantera incidenter och avvikelser och undvik kriser som kan leda till stora konsekvenser.

VI HJÄLPER DIG MED ORGANISATIONSGEMENSAM PROCESS FÖR INCIDENTHANTERING

Om oss

Incidenter och avvikelser i din organisations verksamhet kan vara en första indikation på fel eller brister som, om de inte hanteras effektivt kan leda till allvarliga konsekvenser. Trots detta saknar många organisationer en sammanhållen och strukturerad incidenthantering, vilket inte bara är riskfyllt utan också kan medföra betydande kostnader.

Hantering av säkerhetsincidenter och avvikelser är en kritisk del av din organisations arbete för att förebygga hot, risker och sårbarheter. Denna process omfattar inte bara cybersäkerhets- och IT-incidenter utan alla händelser som kan negativt påverka medarbetare, verksamhet, tillgångar, organisationens rykte och förtroende, både direkt och indirekt.

I dagens komplexa risklandskap, där och hot risker ofta är mångfacetterade, blir det allt viktigare att anta helomfattande strategier och processer för incidenthantering där risk och säkerhetsexpertis tillsammans med annan nyckelkompetens i organisationen samarbetar.

Med en strukturerad och sammanhållen process baserad på internationell standard och ledande praxis, där alla säkerhetsrelaterade incidenter och avvikelser rapporteras och omhändertas, kan du skapa en organisatorisk lägesbild, förebygga siloincidenthantering, effektivisera användningen av resurser och vidta åtgärder innan incidenter eskalerar. En välfungerande incidenthantering förstärker även risk- och säkerhetsmedvetandet i din organisation, vilket är en grundsten i en god säkerhetskultur.

HUR VI KAN HJÄLPA TILL

Vi hjälper dig att utveckla och implementera process och metoder för effektiv och strukturerad incidenthantering, där det är enkelt att rapportera och med pragmatiska metoder för incidenthantering. Vi arbetar tillsammans med dina experter inom t.ex. HR, informationssäkerhet och andra säkerhetsområden när vi skräddarsyr din organisations lösning och integrerar detta i ordinarie aktiviteter och processer.

Oavsett storlek på din organisation och verksamhet kan vi ta ett helhetsgrepp och effektivisera och förenkla ditt risk- och säkerhetsarbete. Därför erbjuder vi tjänster inom riskhantering, incidenthantering, krishantering och kontinuitetshantering, vilket tillsammans bildar en sammankopplad kedja av processer för motståndskraft och robusthet i din organisation.

Kontakta oss

UTVALDA TJÄNSTER INOM INCIDENTHANTERING

  • Utforma och implementera incidenthanteringsplaner – förbättra incidenthantering och gemensam lägesbild
  • Identifiera kritiska verksamhetsprocesser och beroenden – förebygga incidenter, avvikelser, kriser och dess konsekvenser
  • Utvärdera befintlig incidenthantering – identifiera styrkor och utvecklingsbehov och ta fram rekommendationer för förbättring
  • Utföra utbildning och övning – implementera incidenthanteringsplaner och utveckla incidenthanteringsgruppens förmåga
  • Utföra workshops i incidenthantering och lägesbild – stärka integrerad hantering av incidenter mellan ansvariga som t.ex. CISO, CSO, HR och externa leverantörer inom IT och fysisk säkerhet
  • Kravställning av digitala incidenthanterings- och rapporteringsverktyg – säkerställa att din organisation implementerar de mest effektiva och anpassade digitala lösningarna för rapportering och hantering av incidenter
  • Post incidentsanalys – skapa insikter om incidenters orsaker, påverkan och faser
  • Stöd i förändringsarbete – säkerställa att erfarenheter omhändertas och öka organisationens motståndskraft och robusthet

INCIDENT, KRIS OCH KONTINUITET - VAD ÄR VAD

Incidenter

är ofta mindre allvarliga händelser som kan hanteras med ordinarie rutiner och resurser i organisationen, incidenter har vanligtvis begränsad inverkan på verksamheten.

Kriser

är allvarligare händelser som kräver särskild ledning och resurser som normalt inte finns organiserad i den vanliga organisationsstrukturen. Det hanteras genom att tillse att det finns en utsedd krisledningsorganisation som har till uppgift att hantera kriser.

Kontinuitet

handlar om förmågan att upprätthålla kritisk verksamhet i organisationen på tolerabel nivå under en störning, avbrott eller kris intill att ordinarie processer är återställda och verksamheten kan återgå till normalläge.

Relaterade tjänster