Hantering av säkerhetsincidenter och avvikelser är en kritisk del av din organisations arbete för att förebygga hot, risker och sårbarheter. Denna process omfattar inte bara cybersäkerhets- och IT-incidenter utan alla händelser som kan negativt påverka medarbetare, verksamhet, tillgångar, organisationens rykte och förtroende, både direkt och indirekt.
I dagens komplexa risklandskap, där och hot risker ofta är mångfacetterade, blir det allt viktigare att anta helomfattande strategier och processer för incidenthantering där risk och säkerhetsexpertis tillsammans med annan nyckelkompetens i organisationen samarbetar.
Med en strukturerad och sammanhållen process baserad på internationell standard och ledande praxis, där alla säkerhetsrelaterade incidenter och avvikelser rapporteras och omhändertas, kan du skapa en organisatorisk lägesbild, förebygga siloincidenthantering, effektivisera användningen av resurser och vidta åtgärder innan incidenter eskalerar. En välfungerande incidenthantering förstärker även risk- och säkerhetsmedvetandet i din organisation, vilket är en grundsten i en god säkerhetskultur.